I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday 28 October 2011

"Ka'abah Bawah Tanah" Terbesar Di Dunia



The Metropolitan Area Outer Underground Discharge Channel atau D-Cans Project merupakan salah satu projek bawah tanah terbesar di dunia yang dijalankan oleh Jepun. Projek gergasi Jepun ini juga dikenali " Underground Tample" aku dh try cari maksud Underground Tample ni, tapi yang aku dapat, adalah KA'ABAH BAWAH TANAH.




D-Cans Project ini salah satu projek untuk mengawal banjir di Tokyo. Sama macam projek SMART kat Kuala Lumpur. Cuma bezanya, G-Cans Projek ini terlalu besar dan aku boleh cakapkan yang ini merupakan projek paling besar di dunia.




G-Cans Projek ini merupakan salah satu kemudahan yang bakal menjadi kemudahan dunia kerana ia mampu menampung kuantiti air yang sangat banyak. Selain itu proses pembinaan yang bermula pada tahun 1992.




Projek ini telah mempunyai binaan yang sangat utuh seperti pembinaan terowong gergasi yang diperbuat dari konkrit dan membentuk terowong sebesar 65 meter tinggi dan 32 meter lebar.




 Terdapat juga terowong sepanjang 3.97km yang berada 50 meter di bawah tanah yang menjadi penghubung G-Cans Projek dan akhir sekali terdapat sebuah ampangan yang di gelar Ka'abah Bawah Tanah, yang seluas 25.4 meter tinggi , 177meter panjang, 78 meter lebar, dengan sokongan 59 buah batang tiang konkrit.



Lorong laluan air bawah tanah G-Cans



LDKDM rasa ini salah satu projek mega yang berjaya di Jepun dan telah menjadi alat untuk Jepun mengelak daripada banjir seperti yang kita lakukan di Kuala Lumpur melalui Projek Smart.



2 comments:

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...